Ofte stilte spørsmål


Informasjon om BankID

En BankID er en personlig elektronisk legitimasjon som tilbys av de fleste Banker i Norge. En BankID kan benyttes til elektronisk identifisering og signering på internett. Her finner du informasjon hva BankID er, hvordan den fungerer samt hva som kreves for å få tilsendt en BankID.

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon som brukes på nett og tilbys av de fleste banker i Norge.
BankID brukes for å signere dokumenter og meldinger på nett samt godkjenning av kjøp av varer med BankAxess.

En BankID brikke er knyttet til ditt fødselsnummer slik at du ikke fysisk trenger å møte opp for å vise annen legitimasjon, BankID identifiserer deg elektronisk.
Bruk av BankID har den høyeste sikkerhet og er juridisk bindende.

Les mer om BankID her.
For å logge inn i nettbanken eller på MinSide, trenger du en aktiv BankID avtale. Da Bank Norwegian benytter BankID2.0 i nettbanken og på MinSide, er det ikke nødvendig med ytterligere programvare. BankID2.0 fungerer på datamaskin, nettbrett og smarttelefon.

Nyttige verktøy
For å logge inn i nettbanken første gang, må du taste inn personnummer, sikkerhetskode fra brikken og tilslutt personlig kode. Førstegangspassord vil du motta fra banken som har utstedt BankID-brikken din.
Du blir ved førstegangsinnlogging bedt om å endre det tilsendte passordet til et eget personlig passord.

 
Er du allerede kunde i en bank som tilbyr BankID kan du få dette utstedt av dem. Kontakt banken din for å høre om de har denne tjenesten. En BankID-brikke kan benyttes i alle andre banker. Du benytter fødselsnummer, engangskode og det samme personlige passordet som du benytter i din andre bank.
En BankID-brikke kan benyttes i alle andre banker. Du benytter fødselsnummer, engangskode og det samme personlige passordet som du benytter i din andre bank.

Det er imidlertid viktig at du har aktivert BankID-avtalen hos din andre bank. Selv om du har en brikke som ser ut som en BankID betyr ikke dette at din brikke fungerer eksternt hos andre banker. Vennligst ta kontakt med din dagligbank for å høre om de har mulighet til å aktivere BankID avtale for deg.

Tilbake til oversikten