Ofte stilte spørsmål


Informasjon om BankID

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon som brukes på nett og tilbys av de fleste banker i Norge.
BankID brukes for å signere dokumenter og meldinger på nett, samt godkjenning av kjøp av varer med BankAxess.

En BankID brikke er knyttet til ditt fødselsnummer slik at du ikke fysisk trenger å møte opp for å vise annen legitimasjon, BankID identifiserer deg elektronisk.
Bruk av BankID har høyeste sikkerhet og er juridisk bindende.

Les mer om BankID her.
Du kan få BankID-avtale i din dagligbank. Kontakt banken din for å høre om de tilbyr tjenesten. En BankID-brikke kan benyttes i alle andre banker.
For å logge inn i nettbanken første gang, må du taste inn personnummer, sikkerhetskode fra brikken og tilslutt personlig kode. Førstegangspassord vil du motta fra banken som har utstedt BankID-brikken din.
Du blir ved førstegangsinnlogging bedt om å endre det tilsendte passordet til et eget personlig passord.
En BankID-brikke kan benyttes i alle andre banker. Du benytter fødselsnummer, engangskode og det samme personlige passordet som du benytter i din andre bank.

Det er imidlertid viktig at du har aktivert BankID-avtalen hos din andre bank. Selv om du har en kodebrikke som ser ut som en BankID-brikke betyr ikke dette at din brikke fungerer hos andre banker. Vennligst ta kontakt med din dagligbank for å høre om de har mulighet til å aktivere BankID-avtalen for deg.
Dersom du benytter en BankID-brikke utstedt fra oss, vennligst kontakt oss på e-post eller telefon 23 36 16 99 - så vil vi hjelpe deg.
Hvis brikken er utstedt fra en annen bank må du kontakte den aktuelle banken for hjelp.

Tilbake til oversikten