Ofte stilte spørsmål


Kredittkort og kortbruk

For å kunne søke om kredittkort hos Bank Norwegian må du:
  • ikke ha noen betalingsanmerkninger
  • være over 18 år
Vi gjennomfører også en kredittvurdering før vi kan gi deg tilbud om kredittkort.
Det koster ingenting å bruke kortet til vanlige varekjøp.

I utlandet er det heller ingen gebyrer ved uttak i minibank. Ved minibankuttak i Norge, regningsbetaling og ved bruk av kortet hos Posten eller Post i butikk påløper renten fra bruksdato. Se prislisten for oppdaterte priser.
Du kan se siste bevegelser på kredittkortet ved å logge inn på MinSide eller i vår App. Etter innlogging, klikker du «Bevegelser» som ligger under overskriften «Kredittkort». Velg deretter hvilken periode du ønsker å se oversikt over.
Under Mine kjøp har vi samlet, kategorisert og sortert alle korttransaksjonene dine over i en oversikt som skal gi deg et enkelt overblikk over hva du bruker kredittkortet ditt til.
Sorteringen av Mine kjøp er basert på en brukerstedskode vi mottar fra stedet der du har brukt kortet.
Denne koden gjør at vi kan klassifisere de transaksjonene dine under ulike kategorier.
Kjøp som har samme brukerstedskode vil sorteres under samme kategori i oversikten. Ved å tilpasse datoene, kan du få oversikt over dine kjøp helt siden første gang du benyttet kortet.
 
Sorteringen av Mine kjøp er basert på en brukerstedskode vi mottar fra stedet der du har benyttet kortet. Denne koden gjør at vi kan klassifisere transaksjonene dine under ulike kategorier.
I enkelte tilfeller kan brukerstedet ha oppført feil eller misvisende kode. Det kan føre til at transaksjonen blir sortert under feil kategori. Bank Norwegian har ikke mulighet til å direkte påvirke hvilken kode et brukersted sorterer seg under, men jobber hele tiden med å forbedre brukeropplevelsen din.
Det kan være flere grunner til at kortet ikke virker. Det du bør sjekke før du eventuelt tar kontakt med oss er:
  • om du har du tastet korrekt PIN-kode.
  • om du ved handel på internett har tastet korrekt kortnummer, utløpsdato og CVC.
  • det er tilstrekkelig tilgjengelig kreditt på kortet.
  • om siste faktura er betalt til forfall.
Dersom du nylig har oppgitt kortnummer til et hotell eller leiebilselskap, kan det også være at de har reservert et beløp på kortet, noe som reduserer den tilgjengelige kreditten.
Våre kredittkort har følgende grenser for uttak:
  • I Norge er den på 3 000 kroner i døgnet og 15 000 kroner i uken.
  • I utlandet er den på 10 000 kroner i døgnet og 30 000 kroner i uken.
Dersom du forsøker å ta ut et større beløp, vil ikke transaksjonen gå gjennom.
Dette er en fastsatt grense for alle våre kunder, og det går dessverre ikke an å endre denne.
Du kan selv bestille nytt kredittkort ved å logge inn på MinSide. Velg «Kredittkort», etterfulgt av «Bestill nytt kort». Når du klikker deg inn her vil du få oversikt over kortet, og hvilken adresse som vil bli benyttet ved bestilling. Det gamle kortet vil da bli sperret i løpet av 30 dager. Ved bestilling av nytt kort kan du enten velge ny PIN-kode eller beholde den eksisterende.
Kredittkortet er aktivt ut måneden som fremkommer på forsiden av kortet. Det nye kortet vil bli tilsendt automatisk, minimum to uker før det gamle utløper.
Kortet har en antenne som ikke trenger fysisk kontakt med betalingsterminalen for å virke. Du trenger kun å holde kortet inntil terminalen frem til du ser eller hører et signal som bekrefter at betalingen er gjennomført.
Ved bruk av Chip og PIN-kode vil funksjonen kontaktløs betaling bli aktivert. Av sikkerhetsmessige årsaker, er det ikke mulig å benytte kortet til kontaktløs betaling før Chip og PIN-kode er benyttet.
Grensen for hvor store beløp du kan betale kontaktløst uten PIN varierer fra land til land. I Norge er grensen for tiden kr 200 per kjøp. Ved kjøp over kr 200 vil du måtte bruke PIN. I tillegg vil du ved jevne mellomrom bli bedt om å bruke chip og PIN i terminalen, uavhengig av beløpets størrelse.
For å registrere en reklamasjon, logger du deg inn på MinSide. Her velger du «Kredittkort» og «Reklamasjon». Følg stegene som blir angitt og fyll ut korrekt informasjon.

I tilfeller hvor du ønsker å reklamere på varer du har mottatt, ikke mottatt eller der du har blitt belastet feil beløp må du alltid forsøke å løse problemet direkte med brukerstedet først. Om problemet ikke blir løst eller du ikke får kontakt med brukerstedet, kan du registrere reklamasjonen på MinSide. Vi minner om at det alltid må foreligge dokumentasjon på at saken er forsøkt løst med brukerstedet først.

Ved ukjente transaksjoner, anbefaler vi at du søker opp transaksjonsteksten på nett. Transaksjonsteksten som brukerstedet sender ut kan i noen tilfeller være misvisende. Om transaksjonen fortsatt er ukjent anbefaler vi at du logger deg inn på MinSide og sperrer kortet før du fullfører reklamasjonen.
Bank Norwegian har ikke regionsperre på kredittkortene. Vi gjennomfører kontinuerlig overvåking av kortbruk. Ved mistenkelig bruk vil du bli kontaktet.

Tilbake til oversikten