Ofte stilte spørsmål


Kredittkort og kortbruk

Her vil du finne informasjon om generell kortbruk

Ved bruk av Chip og PIN-kode vil funksjonen kontaktløs betaling bli aktivert. Av sikkerhetsmessige årsaker, er det ikke mulig å benytte kortet til kontaktløs betaling før Chip og PIN-kode er benyttet.
Det koster ingenting å bruke kortet til vanlige varekjøp.

I utlandet er det heller ingen gebyrer ved bruk av minibank. Ved minibankuttak i Norge, regningsbetaling og ved bruk av kortet hos Posten eller Post i butikk påløper renten fra bruksdato. Se prislisten for oppdaterte priser.
Det kan være mange grunner til at kortet ikke virker. Det du bør sjekke før du eventuelt tar kontakt med oss er:

o Har du tastet korrekt PIN-kode.
o Ved handel på internett: er kortnummer, utløpsdato og cvc tastet korrekt.
o Er det tilstrekkelig med tilgjengelig kreditt på kortet.
o Er siste faktura betalt til forfall.

Dersom du nylig har oppgitt kortnummer til et hotell eller leiebilselskap, kan det også være at de har reservert et beløp på kortet, noe som reduserer den tilgjengelige kreditten
Kortet har en antenne som ikke trenger fysisk kontakt med betalingsterminalen for å virke. Du trenger kun å holde kortet inntil terminalen frem til du hører eller ser et signal som bekrefter at betalingen er gjennomført.
Kredittkortet er aktivt ut måneden som fremkommer på ditt kort. Det nye kortet vil automatisk bli tilsendt i god tid, og minimum to uker før det gamle utløper.
I Norge er det av sikkerhetsgrunner satt en grense for uttak per 24 timer på kr 3.000,- og 15 000,- i løpet av en uke. I utlandet er grensen kr 10.000. per 24 timer og 30 000,- over en uke. Dersom du forsøker å ta ut et større beløp, vil ikke transaksjonen gå igjennom. Grensen gjelder samtlige kort, og kan ikke justeres.
Kontaktløs betaling er kun mulig å benytte på terminaler som godtar kontaktløs betaling. På displayet på terminalen vil det fremkomme et kontaktløs-symbol. Det samme symbolet som vises på Norwegian-kortet. Per i dag gjelder dette kjeder som f.eks Baker Hansen, Starbucks, Deli de Luca med flere. Det er også mulig å benytte på buss og undergrunnen i London som erstatning for Oyster-kortet. Det er en beløpsgrense på kr 200,- per kjøp ved bruk av kontaktløs betaling.
Du kan selv justere kredittgrensen ved å logge inn på Minside og velge Kredittkort. Se vår brukerguide.
Du kan selv bestille nytt kredittkort ved å logge inn på Minside og velge "Kredittkort" og "Mitt kort". Når du klikker deg inn her vil du få en oversikt over kortet, og hvilken adresse som vil bli benyttet ved en bestilling. Det gamle kortet vil da bli sperret i løpet av 30 dager. Ved bestilling av nytt kort vil du også få anledning til å sette en ny PIN-kode.
Du kan se siste bevegelser på kredittkortet ved å logge inn på MinSide. Etter innlogging, klikker du på «Kredittkort» og «Transaksjoner». Velg deretter hvilken periode du ønsker å se oversikt over. For mer informasjon, se vår brukerguide.
For å registrere en reklamasjon, logger du deg inn på MinSde. Her velger du «Kredittkort» og «Reklamasjon». Følg stegene som blir angitt og fyll ut korrekt informasjon.

I tilfeller hvor du ønsker å reklamere på varer du har mottatt, ikke mottatt eller der du har blitt belastet feil beløp må du alltid forsøke å løse problemet direkte med brukerstedet først. Om problemet ikke blir løst, eller du ikke får kontakt med brukerstedet, kan du registrere reklamasjonen på Minside. Vi minner om at det alltid må foreligge dokumentasjon på at saken er forsøkt løst med brukerstedet først.

Ved ukjente transaksjoner, anbefaler vi at du søker opp transaksjonsteksten på internett. Dette fordi transaksjonsteksten som brukerstedet sender ut i noen tilfeller kan være misvisende. Om transaksjonen fortsatt er ukjent anbefaler vi at du logger deg inn på Minside og sperrer kortet før du fullfører reklamasjonen.
Bank Norwegian har ikke regionsperre på kredittkortene. Vi gjennomfører overvåking av kortbruk, og ved mistenkelig bruk vil du bli kontaktet.

Tilbake til oversikten