Ofte stilte spørsmål


Nytt lån

Her vil du finne svar på ofte stilte spørsmål rundt søknadsprosessen. Du vil også finne informasjon om hvilke dokumenter vi trenger innsendt i forbindelse med lånesøknaden og hvordan du kan signere avtalen.

For å få lån uten sikkerhet må du være norsk statsborger, ha en registrert liknet inntekt og ikke ha aktive inkassossaker. I tillegg til å oppfylle disse kravene, må vi gjøre en kredittvurdering av deg før vi kan gi deg et lånetilbud.
For fast ansatt, deltidsansatt, vikar, trygdet, pensjonister:
- Siste lønnsslipp
- Siste skattemelding (ikke skatteoppgjør, kopi av skattekort eller likning)
- Lånedokumenter (signert gjeldsbrev og utbetalingsfullmakt)
- Dersom ekstrainntekt (husleie, barnebidrag) er oppgitt trenger vi dokumentasjon på dette.

For selvstendig næringsdrivende:
- Resultatregnskap (ìkke eldre enn 6 måneder), bekreftet av revisor eller regnskapsfører
- Siste skattemelding (ikke skatteoppgjør, kopi av skattekort eller likning)
- Lånedokumenter (signert gjeldsbrev og utbetalingsfullmakt)
- Dersom ekstrainntekt (husleie, barnebidrag) er oppgitt trenger vi dokumentasjon på dette.

Dokumenter kan lastes opp på MinSide, sendes elektronisk per e-post, fakses til 23163828 eller sendes per post. Gjeldsbrevet må signeres med BankID på MinSide.

Se vår brukerguide for hvordan du laster opp dokumenter og signerer lånesøknaden.

Siste skattemelding kan lastes ned fra Altinn, se vår brukerguide for hvordan du henter skattemeldingen.
Avtalen må signeres elektronisk.
For signering av avtale med BankID: Se brukerguide.
For signering av avtale med BankID på mobil: Se brukerguide.
Du har mulighet til å se oppdatert informasjon om din lånesøknad på MinSide. Her vil du også kunne se om innsendt dokumentasjon er mottatt. Dersom vi skulle mangle noe dokumentasjon eller informasjon fra deg, vil du motta en e-post med informasjon om hva vi trenger. Når vi har mottatt alt vi trenger vil søknaden ferdigbehandles og lånet utbetalt. Du vil motta informasjon om dette på e-post.
Du er ikke bundet til valgt nedbetalingstid og kan innfri lånet ditt når du selv måtte ønske. Dersom du ønsker å benytte deg av angrefristen, må det innbetales et rentebeløp for hver dag du har hatt lånet. Dagsrenten fremkommer i Gjeldsbrevet. Etableringsgebyret på kr 950/450 vil bli slettet.

Dersom du ønsker å innfri lånet ditt, ber vi deg kontakte oss på telefon 23 36 16 99 eller e-post post@banknorwegian.no der du oppgir dato for innfrielse. Vi vil da kunne beregne renter frem til innfrielsesdato slik at korrekt totalsum innbetales.
Refinansiering er et av våre mest populære produkter. Mye smågjeld til forskjellige kreditorer er dyrt. Ved å samle smålån og kreditter i ett lån, oppnår du som regel lavere månedlig rente. Du får også en mer oversiktlig og forutsigbar økonomi. Ved å refinansiere og samle all gjeld i et lån hos Bank Norwegian, får man bedre oversikt og lavere månedlige kostnader. I stedet for å holde styr på mange fakturaer hver måned, kan du sette opp et fast trekk som dekker renter og avdrag. På www.banknorwegian.no kan du legge inn en uforpliktende søknad som straks gir deg svar på om vi kan tilby lån.
Om du har søkt om refinansieringslån vil vi utbetale i henhold til informasjonen du legger inn på utbetalingsfullmakten. Overskytende lånebeløp vil vi utbetale til kontonummeret du oppgir i søknaden.
Flex-lån er et produkt som gir deg tilbud om å betale et minimumsbeløp hver måned. Du vil alltid ha en oppdatert statusoversikt på MinSide. Dersom du har spørsmål knyttet til ditt Flex-lån kan du kontakte oss på kunde@banknorwegian.no.
Det er ikke mulig å få ekstra innbetalinger som er gjort til lånet tilbakebetalt i etterkant. Alle innbetalinger går til å nedskrive utestående saldo.
Dersom du kun betaler minimumsbeløpet hver måned vil du ligge etter avtalt nedbetalingstid. Beløpet du ligger etter, må du betale inn som en ekstraordinær innbetaling i løpet av låneperioden. Alternativt kan du øke den månedlige betalingen. Informasjon om oppdatert lånebeløp finner du under «Oversikt» på MinSide.
Ja, det er mulig å søke om betalingsfri måned når du har Flex-lån. Du søker om betalingsfri måned på MinSide.
I tillegg til manuelle innbetalinger hver måned tilbyr vi to alternativer for fast innbetaling på Flex-lånet:
  • AvtaleGiro: Ved opprettelse av AvtaleGiro vil avtaletrekket ditt være på minimumsbeløpet hver måned. Dette kan du manuelt korrigere på avtaletrekket i nettbanken din dersom du ønsker å betale mer. Du kan også foreta ekstra innbetalinger hvor du benytter konto- og KID-nummer som står på fakturaen din. Betalingsinformasjonen er fast gjennom hele låneperioden.  
  • Fast trekk: Fordelen med å opprette et fast trekk direkte til lånenummeret ditt (samme som KID-nummeret), er at du enkelt kan endre beløpet fra måned til måned i nettbanken din avhengig av hvor mye du ønsker å betale.
MinSide finner du oversikt over hvordan du ligger an med tilbakebetalingen av Flex-lånet. Oversikten oppdateres etter hvert forfall.  
Informasjon om forbrukslån:
Forbrukslån er et lån man kan få uten å stille sikkerhet i eiendeler. Siden du ikke trenger å stille sikkerhet når du tar opp forbrukslån, er det en større risiko for banken å låne ut penger. Derfor er renten høyere enn for eksempel for boliglån og billån.
Når du tar opp et forbrukslån, må du gjøre en grundig vurdering i forkant:
  • Har du råd til å betale tilbake lånet?
  • Vil du klare å håndtere en renteøkning?
  • Er behovet for ekstra penger kortsiktig eller langsiktig?

Du bestemmer selv hva du ønsker å bruke pengene på, men hvis du trenger penger til å dekke løpende utgifter i hverdagen, er vårt råd at du kutter i utgiftene dine istedenfor å ta opp et lån. Forbrukslån skal ikke brukes til å dekke egenandelen ved boligkjøp.

Vi bruker modeller for å beregne om du har råd til å ta opp et forbrukslån, men det er du som kjenner din egen økonomi best. Noen har høyere forbruk enn andre. Du må selv gjøre en vurdering om du har råd til å betale månedsbeløpet, i tillegg til de utgiftene du allerede har. Gjør gjerne ekstra innbetalinger på lånet når du har mulighet til det. Da betaler du ned lånet raskere, og det blir billigere.

Det er viktig å sette av nok penger hver måned til å betale avdragene. Hvis du ikke betaler det du skylder, vil ditt lån gå til inkasso, noe som vil føre til at kostnadene for lånet ditt øker.

Dersom du søker om refinansiering for å samle annen gjeld, må du ikke la det bli en hvilepute. Man blir ikke kvitt gjelden sin av å refinansiere, den må fortsatt betales tilbake. I tillegg er det viktig at man ikke refinansierer et kredittkort, for så å benytte kredittkortet for å dra opp rammen igjen. Da kan du ende opp med mer gjeld enn før du tok grep for å rydde opp.
På Finansportalen, som er en tjeneste fra Forbrukerrådet, finner du gode råd om hvordan du holder orden på økonomien din.

Kunnskap om personlig økonomi:
Bank Norwegian ønsker mer personlig økonomi inn i skolen for å øke kunnskapsnivået i samfunnet - og dermed unngå at folk får problemer i privatøkonomien. Vi er medlem av Finans Norge, hovedorganisasjonen for finansnæringen i Norge, og støtter deres arbeid for at personlig økonomi bør komme inn i hele utdanningsløpet som et obligatorisk kompetansemål i barneskolen, ungdomsskolen og på alle trinn i videregående skole.
Her kan du lese mer om Finans Norge sitt arbeid for å øke kunnskapsnivået om personlig økonomi: www.finansnorge.no/verktoy/ungdom-okonomi-skole/

Tilbake til oversikten