Ofte stilte spørsmål


Nytt lån

Her vil du finne svar på ofte stilte spørsmål rundt søknadsprosessen. Du vil også finne informasjon om hvilke dokumenter vi trenger innsendt i forbindelse med lånesøknaden og hvordan du kan signere avtalen.

For å få lån uten sikkerhet må du være norsk statsborger, ha en registrert liknet inntekt og ikke ha aktive inkassossaker. I tillegg til å oppfylle disse kravene, må vi gjøre en kredittvurdering av deg før vi kan gi deg et lånetilbud.
For fast ansatt, deltidsansatt, vikar, trygdet, pensjonister:
- Siste lønnsslipp
- Siste skattemelding (ikke skatteoppgjør, kopi av skattekort eller likning)
- Lånedokumenter (signert gjeldsbrev og utbetalingsfullmakt)
- Dersom ekstrainntekt (husleie, barnebidrag) er oppgitt trenger vi dokumentasjon på dette.

For selvstendig næringsdrivende:
- Resultatregnskap (ìkke eldre enn 6 måneder), bekreftet av revisor eller regnskapsfører
- Siste skattemelding (ikke skatteoppgjør, kopi av skattekort eller likning)
- Lånedokumenter (signert gjeldsbrev og utbetalingsfullmakt)
- Dersom ekstrainntekt (husleie, barnebidrag) er oppgitt trenger vi dokumentasjon på dette.

Dokumenter kan lastes opp på MinSide, sendes elektronisk per e-post, fakses til 23163828 eller sendes per post. Gjeldsbrevet må signeres med BankID på MinSide.

Se vår brukerguide for hvordan du laster opp dokumenter og signerer lånesøknaden.

Siste skattemelding kan lastes ned fra Altinn, se vår brukerguide for hvordan du henter skattemeldingen.
Avtalen må signeres elektronisk.
For signering av avtale med BankID: Se brukerguide.
For signering av avtale med BankID på mobil: Se brukerguide.
Du har mulighet til å se oppdatert informasjon om din lånesøknad på MinSide. Her vil du også kunne se om innsendt dokumentasjon er mottatt. Dersom vi skulle mangle noe dokumentasjon eller informasjon fra deg, vil du motta en e-post med informasjon om hva vi trenger. Når vi har mottatt alt vi trenger vil søknaden ferdigbehandles og lånet utbetalt. Du vil motta informasjon om dette på e-post.
Du er ikke bundet til valgt nedbetalingstid og kan innfri lånet ditt når du selv måtte ønske. Dersom du ønsker å benytte deg av angrefristen, må det innbetales et rentebeløp for hver dag du har hatt lånet. Dagsrenten fremkommer i Gjeldsbrevet. Etableringsgebyret på kr 950/450 vil bli slettet.

Dersom du ønsker å innfri lånet ditt, ber vi deg kontakte oss på telefon 23 36 16 99 eller e-post post@banknorwegian.no der du oppgir dato for innfrielse. Vi vil da kunne beregne renter frem til innfrielsesdato slik at korrekt totalsum innbetales.
Refinansiering er et av våre mest populære produkter. Mye smågjeld til forskjellige kreditorer er dyrt. Ved å samle smålån og kreditter i ett lån, oppnår du som regel lavere månedlig rente. Du får også en mer oversiktlig og forutsigbar økonomi. Ved å refinansiere og samle all gjeld i et lån hos Bank Norwegian, får man bedre oversikt og lavere månedlige kostnader. I stedet for å holde styr på mange fakturaer hver måned, kan du sette opp et fast trekk som dekker renter og avdrag. På www.banknorwegian.no kan du legge inn en uforpliktende søknad som straks gir deg svar på om vi kan tilby lån.
Om du har søkt om refinansieringslån vil vi utbetale i henhold til informasjonen du legger inn på utbetalingsfullmakten. Overskytende lånebeløp vil vi utbetale til kontonummeret du oppgir i søknaden.
Flex-lån er et produkt som gir deg tilbud om å betale et minimumsbeløp hver måned. Du vil alltid ha en oppdatert statusoversikt på MinSide. Dersom du har spørsmål knyttet til ditt Flex-lån kan du kontakte oss på kunde@banknorwegian.no.
Det er ikke mulig å få ekstra innbetalinger som er gjort til lånet tilbakebetalt i etterkant. Alle innbetalinger går til å nedskrive utestående saldo.
Dersom du kun betaler minimumsbeløpet hver måned vil du ligge etter avtalt nedbetalingstid. Beløpet du ligger etter, må du betale inn som en ekstraordinær innbetaling i løpet av låneperioden. Alternativt kan du øke den månedlige betalingen. Informasjon om oppdatert lånebeløp finner du under «Oversikt» på MinSide.
Ja, det er mulig å søke om betalingsfri måned når du har Flex-lån. Du søker om betalingsfri måned på MinSide.
I tillegg til manuelle innbetalinger hver måned tilbyr vi to alternativer for fast innbetaling på Flex-lånet:
  • AvtaleGiro: Ved opprettelse av AvtaleGiro vil avtaletrekket ditt være på minimumsbeløpet hver måned. Dette kan du manuelt korrigere på avtaletrekket i nettbanken din dersom du ønsker å betale mer. Du kan også foreta ekstra innbetalinger hvor du benytter konto- og KID-nummer som står på fakturaen din. Betalingsinformasjonen er fast gjennom hele låneperioden.  
  • Fast trekk: Fordelen med å opprette et fast trekk direkte til lånenummeret ditt (samme som KID-nummeret), er at du enkelt kan endre beløpet fra måned til måned i nettbanken din avhengig av hvor mye du ønsker å betale.
MinSide finner du oversikt over hvordan du ligger an med tilbakebetalingen av Flex-lånet. Oversikten oppdateres etter hvert forfall.  

Tilbake til oversikten