Ofte stilte spørsmål


Betalinger

Her finner du blandt annet informasjon om Avtalegiro, eFaktura og faste betalinger. Ønsker du å gjennomføre en utenlandsbetaling finner du også informasjon om det her.

Med eFaktura får du regningene ferdig utfylt med KID-nummer, kontonummer og beløp rett til din nettbank. Alle eFakturaer må godkjennes av deg før de belastes konto. Du har full oversikt over betalte og ubetalte eFakturaer i nettbanken din.

Bank Norwegians nettbankløsninger oppdager automatisk dersom du prøver å betale en faktura til noen som tilbyr eFaktura. Det betyr at så lenge mottakeren tilbyr eFaktura, vil du automatisk etter å ha lagt opp betalingen, få spørsmål om du ønsker å opprette en eFaktura-avtale. Det er verdt å merke seg at dette tilbudet ikke vil fremkomme dersom du har lagt flere fakturaer til samlet godkjenning. Du har også mulighet til å lete frem brukerstedet under ”eFakturatilbydere” i nettbanken. Her må du føre opp eFakturareferansen for å opprette avtalen.
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Det vil si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Du beholder full oversikt og kontroll over regningene dine selv om AvtaleGiro trekkene gjøres av banken. Bank Norwegians nettbankløsning oppdager automatisk om du prøver å betale en faktura fra noen som tilbyr avtalegiro. Det vil si at så lenge mottakeren du skal betale til tilbyr AvtaleGiro, vil du automatisk etter og ha lagt opp en betaling, få spørsmål om du ønsker og opprette dette. Verdt å merke seg her er at hvis du har lagt inn flere betalinger til samlet godkjenning, kommer ikke dette opp. Dersom et tilbud om AvtaleGiro ikke fremkommer og du vet brukerstedet tilbyr dette, kan du kontakte avtaletilbyderen.
Fra den 01.12.2016 var det ikke lengre mulig å gjennomføre betalinger til eller fra utlandet på våre kontoer. Alle betalinger fra utlandet vil bli satt i retur, og kunder vil ikke lengre finne muligheten til å kunne gjennomføre betalinger til utlandet i vår nettbank.
Dersom du forsøker å gjennomføre en betaling eller overføre fra nettbanken og får feilmelding om at beløpsgrensen er for lav, må du endre denne selv i nettbanken. For å endre beløpsgrensen logger du inn på Minside med BankID, trykk på annet og deretter transaksjonsgrense på meny på venstre side. Her kan du skrive ønsket beløp og godkjenne endringen med BankID.
Vi har lagd en brukerguide som viser hvordan man oppretter en fast overføring i vår nettbank.

Tilbake til oversikten