Logo Bank Norwegian Branch of NOBA Bank Group
Logg inn
KredittkortLånSparingForsikringerKundeserviceOm oss

Bruk kredittkortet på Black Friday

Handledagen Black Friday setter nye kortrekorder for hvert år som går. Betaler du med kredittkortet, er du sikker på at handelen gjennomføres trygt.

På Black Friday skrur butikkene verden over ned prisene på en mengde varer. Det betyr at du virkelig kan gjøre et kupp på ting du trenger, men samtidig må du unngå et par handlefeller.

For å være sikker på at handelen gjennomføres trygt, kan det være lurt å bruke kredittkort når du handler. Bruker du kortet vårt, kan du være trygg på at vi ivaretar forbrukerrettighetene dine om du skulle være uheldig med kjøpet.

For godt til å være sant?

Virker tilbudet for godt til å være sant? Da er det mest sannsynlig det. Denne tommelfingerregelen gjelder året rundt, men er spesielt viktig å minne om i forbindelse med en aktiv handledag som Black Friday.

Du bør være ekstra oppmerksom på falske tilbud og svindlere denne dagen. Falske tilbud er tilbud der selgeren oppgir feil førpris eller jekker opp prisen noen uker før Black Friday, for så å sette ned prisen betraktelig når fredagen kommer. I realiteten setter de prisen tilbake til der den var for noen uker siden, bare for å gi illusjonen av at du sparer penger.

I slike tilfeller kan det lønne seg å følge med på prisutviklingen i forkant på sider som Prisjakt og Prisguiden. De overvåker prisendringene, slik at du kan se selv hva en sannsynlig førpris på en vare er. Her kan du også opprette prisvarsel og få beskjed når prisene endrer seg – noe som kan være nyttig gjennom hele året.

Husk: Netthandel har angrerett, men ikke alle fysiske kjøp

Kjøper du varer i fysisk butikk, krever ikke lovverket at butikken må ha angrerett. Spør gjerne hva slags regler butikken har for bytting før du handler, slik at du er sikker på at du kan bytte varen dersom du ombestemmer deg.

Handler du derimot på nett, har du alltid minst 14 dager angrerett, siden du ikke har anledning til å undersøke varen før du kjøper den. Mange får angrerettskjema tilsendt sammen med kvittering på e-post.

Stemmer ikke produktet overens med det du så i nettbutikken? Da kan du klage på kjøpet. Hvis selgeren ikke er medgjørlig og du har betalt med kredittkortet vårt, kan du på reklamere til oss. Da vil vi gjøre det vi kan for å hjelpe deg med å få tilbake pengene dine.

Vi hjelper deg ved konkurs, svindel og reklamasjon

Har varen du betalte for med kredittkortet vårt mangler eller feil? Eller kanskje det ikke svarer til beskrivelsen? Da kan du enkelt reklamere til oss.

Samtidig har du mulighet til å rette en eventuell reklamasjon til oss hvis butikken du har handlet i, slås konkurs før reklamasjonsfristen er over. Det samme gjelder hvis du for eksempel har kjøpt hotellopphold hos et hotell som slås konkurs før du får reist. Dette gir deg som forbruker en ekstra trygghet.

Vi kan også hjelpe deg med å få tilbake pengene i visse svindeltilfeller. Av disse grunnene kan det være smart å ha kredittkortet tilgjengelig i lomma, klokka eller mobilen under årets Black Friday.