Logo Bank Norwegian Branch of NOBA Bank Group
Logg inn
KredittkortLånSparingForsikringerKundeserviceOm oss

Kjenn din kunde-prinsippet

Alle banker må ha god kunnskap om deg som kunde og hvordan du bruker bankens tjenester. Dette er lovpålagt og omtales vanligvis som KYC (Know Your Customer).

Bank Norwegian må også følge kravene i KYC-regelverket.

Når banken har god kunnskap om kundene sine, blir det enklere å forhindre og forebygge ulovligheter som f.eks. hvitvasking av penger eller misbruk av dine kontoer.

 

Hvorfor spør banken?

Det er et krav i henhold til regelverket, at banken skal kjenne kundene sine og ha forståelse for kundens bruk av banken. I tillegg må banken kunne dokumentere overfor tilsynsmyndigheter at banken oppfyller lovens krav til kundekontroll og løpende oppfølging av kundeforhold.

Hvilke spørsmål stiller banken?

Vi kan blant annet stille deg spørsmål om opprinnelsen av og formålet med transaksjoner på dine konti. Å kjenne kunden kan også bety at banken må ha informasjon om din økonomiske stilling og formue. Du kan bli bedt om å sende inn dokumentasjon for dine svar.

Eksempel på spørsmål som banken stiller

  • Formålet med overføringer til og fra din konto
  • Hvordan du bruker banken sine produkter
  • Transaksjoners formål og midlenes opprinnelse
  • Opplysninger om din økonomiske situasjon
  • Opplysninger om dine skatteopplysninger i utlandet
  • Hvorvidt du er en politisk eksponert person

 

 

Er jeg mistenkt for noe?

Nei. Du er ikke mistenkt for noe.

Vi må stille disse spørsmålene for å kjenne våre kunder bedre. På denne måten kan vi sikre en trygg kundeopplevelse for alle hos Bank Norwegian, samtidig som vi kan dokumentere at vi følger kravene i regelverket.

Må jeg besvare disse spørsmålene?

Ja. Det er nødvendig for banken å ha oppdaterte opplysninger for å kunne beskytte deg best mulig og for å leve opp til kravene i regelverket.

Banken har rett til å innhente den informasjonen som vurderes nødvendige for å identifisere kundene våre og også løpende oppdatere opplysningene.

Hva skjer hvis jeg ikke besvarer spørsmålene?

Det er viktig at du svarer på våre spørsmål. De er nødvendige for at banken kan beskytte deg og for at banken oppfyller kravene i regelverket.

Om du ikke svarer på spørsmålene kan vi bli nødt for å begrense din adgang til banken og dine konti. I ytterste konsekvens kan vi også bli nødt til å avslutte kundeforholdet ditt. 

Får alle kunder disse spørsmålene?

Ja. Vi må ha oppdaterte opplysninger om alle kundene våre. Spørsmålene blir dog ikke nødvendigvis sendt til alle kunder på samme tid.

Hvorfor må jeg besvare samme spørsmål igjen?

Banken må løpende oppdatere de opplysningene vi har om deg. Derfor kan du oppleve å bli stilt de samme spørsmålene igjen etter noe tid.

Jeg er ikke sikker på, hva jeg skal svare?

Du er alltid velkommen til å kontakte vår kundeservice om du trenger hjelp.

Hva bruker banken informasjonen til?

Vi bruker opplysningene til å sikre oss at vi har korrekte opplysninger om deg og din bruk av banken. Da kan vi beskytte deg og din identitet, samtidig som vi motvirker økonomisk kriminalitet i samfunnet.

Når banken har god kunnskap om deg som kunde er det også enklere for oss å oppdage om noe er feil. På den måten har vi de beste forutsetninger til å beskytte våre kunder mot misbruk.

Informasjonen vil alltid bli behandlet konfidensielt og i samsvar alle gjeldende lover.