Phishing: Hva kan du gjøre for å beskytte deg?

Publisert: 26.8.2021

Phishing, altså snoking etter sensitiv informasjon, er en svindelmetode mange dessverre utsettes for. Her er informasjon om tre typer phishing du bør vite om for å sikre din digitale hverdag.

 

Hva kan du gjøre for å beskytte deg?

Selv om det kan virke komplisert og kanskje skremmende for noen er det noen enkle grep du kan gjøre for å beskytte deg:

  1. Husk at Bank Norwegian eller andre seriøse aktører ikke ber deg oppgi person- eller betalingsopplysninger over e-post eller telefon. Avstå fra å dele slike opplysninger over e-post, og gå heller direkte til aktørens nettside eller kontakt kundeservice.
  2. Sjekk alltid avsenderadressen nøye for stavefeil. Hold gjerne musepekeren over avsenderfeltet i e-postprogrammet, eller trykk «svar». Dukker det opp en annen adresse enn den som står i avsenderfeltet burde du la være å gjøre noe.
  3. Sjekk også lenker i e-poster på samme måte ved å holde musepekeren over lenken uten å klikke. Hvis nettadressen ikke stemmer overens med den som oppgir å være avsender bør du ikke klikke på lenken.
  4. En gyllen regel er at dersom noe er for godt til å være sant, så er det som regel det.

Phishing via e-post

Den typiske e-post-svindelen har lenge vært en metode folk er oppmerksomme på. Likevel fortsetter denne typen bedrageriforsøk, som Nigeriasvindelen, å lure penger fra godtroende e-postmottakere. Metodene er også blitt langt mer avanserte, og det har blitt vanskeligere å avsløre hvem som er den faktiske avsenderen av en e-post.

Måten e-post er laget på gjør det mulig for en datakyndig person å forfalske avsenderadressen slik at det ser ut som du mottar e-post fra noen du stoler på. Det kan for eksempel være Bank Norwegian, Posten, sjefen din eller en offentlig institusjon.

Smishing skjer via melding

Phishing og bedrageriforsøk skjer ikke utelukkende via e-post. De siste årene har det kommet flere ulike direktemeldingsapper og sosiale medier som har gitt svindlere flere plattformer å benytte seg av. Nye tekniske metoder gjør det mulig å forfalske både telefonnummer for å forsøke å lure deg til å trykke på lenker, eller oppgi annen informasjon via tekstmelding.

Denne typen svindelforsøk kommer ofte fra utenlandske telefonnummer, men også fra lokale numre.

Vishing er svindeloppringninger

På samme måte som ved smishing tar svindlere i bruk en metode for å forfalske nummeret når de ringer noen. På den måten kan det se ut som at det er Bank Norwegian eller politiet som ringer for å be om informasjon som BankID og andre koder.

Hvis svindlere får tilgang på disse opplysningene kan de opprette avtaler på vegne av andre, og svindle til seg store beløp. Om du mottar anrop fra land hvor du ikke har en grunn til å bli kontaktet fra, kan det være lurt å la være å svare.

Vi tilbyr en gunstig ID-tyveriforsikring. Les mer her.