Hva skjer når du har en ukjent transaksjon på kortet ditt?

Har du handlet med et kredittkort står du bedre stilt til å reklamere eller klage på kjøpet ditt. Men hva skjer egentlig når du reklamerer, og hvorfor bør du bruke Bank Norwegian-kortet når du handler?

For å få svar på noe mange av våre kunder lurer på, har vi snakket med Håkon Hovde, leder av vår egen reklamasjonsavdeling. Han har jobbet i Bank Norwegian siden oppstarten, og har den beste innsikten i hva som skjer når du reklamerer på et kjøp hos oss.

En ting som gjør kredittkort tryggere enn et vanlig debetkort, er at du har en ekstra beskyttelse på grunn av lovverket. I praksis sier den at du kan klage til kredittyter, altså Bank Norwegian, dersom du krangler med en selger om en reklamasjon.

– I tillegg til å være et av markedets beste og mest anvendelige kredittkort, så er det trygt å benytte dette. Når du betaler med kredittkort trekkes ikke dine egne penger med det samme, men du låner av banken. Da har banken, og kredittkortselskapet (VISA) ett ekstra ansvar og du oppnår særlig gode forbrukerrettigheter. Har du for eksempel handlet en blå bukse, men selgeren sendte deg en rød bukse, så har du krav på at selgeren retter feilen. Løser ikke det seg, kan du reklamere til banken, sier Hovde.

Send inn reklamasjon via appen

Hvordan kan kundene våre sende inn en reklamasjon til oss?

– Kommer ikke kunden noen vei med selgeren, har kunden mulighet til å reklamere på transaksjonen overfor banken. Kunden gjør dette enkelt via Bank Norwegian-appen eller på Min Side, sier Hovde. Her kan du se punkt for punkt hvordan du oppretter en reklamasjon gjennom Min Side.

Og når kunden har sendt inn en reklamasjon, hva skjer da?

– Vi sjekker reklamasjonsårsak og dokumentasjon, og vurderer om banken trenger ytterligere opplysninger, før banken kan sende saken til selgeren for uttalelse.

Hvor raskt løser dere saken?

– Banken starter behandling av saken omgående, men det kan ta tid for å få svar på alle spørsmål fra alle parter i prosessen. Der er bestemte svarfrister for partene, satt av VISA. Men alle får tilbakemelding når sak er ferdigbehandlet, sier Hovde.

Er all dokumentasjonen på plass, blir kontoen din midlertidig kreditert. Det betyr at du får igjen pengene før saken er ferdigbehandlet, vanligvis allerede når vår saksbehandler ser på saken første gang. Vinnes saken, forblir krediteringen på kortet ditt.

Ukjente transaksjoner på reklamasjonstoppen

De transaksjonene Bank Norwegian får inn flest reklamasjoner på, er ukjente transaksjoner. Det er vanligvis belastninger du som kunde ikke kjenner igjen når du ser gjennom fakturaen din.

Varer eller tjenester som ikke er mottatt er på andreplass. Har du bestilt noe på nett og ikke fått produktet, kan du i mange tilfeller klage til oss, og vi vil hjelpe deg med å få tilbake pengene der vi kan.

Er det noen enkelthendelser dere ser ofte?

– Det er en overvekt av ukjente belastninger, men vi ser også at innsigelsene følger samfunnet generelt. I disse tider er det naturlig nok mye av reiserelaterte reklamasjonssaker tilknyttet COVID-19, sier Hovde.

Er det trygt å handle med kredittkort?

Som nevnt har du lovverket i ryggen når du handler med Bank Norwegian Visa, men det er ikke bare loven som gjør kredittkort til et trygt og forutsigbart betalingsmiddel.

– Det er definitivt trygt å handle med kredittkort. I tillegg til de nevnte forbrukerrettighetene, er produktet utstyrt med den beste teknologi og sikkerhetsløsninger. I tillegg til at kunden benytter kode og kort, har også kortet enkelte sikkerhetsgrenser. Videre overvåkes transaksjonstrafikken konstant for å fange opp all ukjent kortbruk. Ofte fanges dette opp allerede før tapet har skjedd, sier Hovde.

Til slutt, har du noen råd til kundene våre når de skal betale med kortet?

– Kundene er jo flinke til å passe på kort og kode. Ser du noe på fakturaen som ikke er ditt, ta kontakt med banken. Og så er det jo å alltid passe på at beløpet du aksepterer med kort og kode, stemmer med avtalen.

Et annet tips er å legge til Bank Norwegian-kortet i betalingsløsninger som Vipps, PayPal og lignende for å være sikker på at du har kredittkortrettighetene i ryggen ved alle kjøp. Og registrerer du kortet ditt på strømmetjenester som HBO, Netflix, Spotify og Disney+ får du CashPoints automatisk også!