
Sikkerhet
Våre sikkerhetssystemer forebygger svindel og overvåker kredittkorttransaksjoner døgnet rundt. Dette gjør at kredittkort i de fleste tilfeller er det tryggeste betalingsverktøyet mot svindel og uærlige selgere. Du kan lese mer om kredittkort her.

Kredittkort er sikkert
Med Bank Norwegian-kortet kan du handle rentefritt i inntil 45 dager og få ekstra trygghet på kjøpet. Hvis du mottar en mangelfull vare etter å ha betalt med kredittkortet ditt, kan vi ofte hjelpe deg med å få pengene tilbake. Det samme gjelder om du er uheldig og blir utsatt for svindel.

Vi hjelper deg ved reklamasjon, konkurs eller svindel
Har du kjøpt et par sko på nett og aldri mottatt de, eller oppdaget at tingen du har kjøpt har betydelige feil eller mangler? Har du foretatt kjøpet med kredittkort fra oss, kan vi i mange tilfeller hjelpe deg i en reklamasjonssak dersom du møter motstand fra selgeren som har solgt deg produktet eller tjenesten.
Handler du på nett, kan du dessuten risikere at produktet du har kjøpt ikke er som det skal. Kanskje er jakka du bestilte rett og slett en falsk kopi, eller klokka du har kjøpt i en helt annen forfatning enn slik den ble fremstilt da du la den i handlekurven? I visse svindeltilfeller kan vi hjelpe deg med å få tilbake pengene for bomkjøpet.

Vi passer på kortet ditt
Kommer kortopplysningene dine på avveie, risikerer du at kortet blir misbrukt. Våre sikkerhetssystemer forebygger svindel og overvåker kredittkorttransaksjoner døgnet rundt. Oppdager vi mistenkelige transaksjoner, tar vi kontakt med deg med det samme.

Hverdagskortet du kan stole på
Eksempel ved utsatt betaling: Effektiv rente 24,4 %, 15 000 kroner over 1 år. Kostnad: 1 849 kroner. Total: 16 849 kroner.
Spørsmål og svar
Hvordan reklamerer jeg på kortkjøp eller ukjente transaksjoner?
Hvordan reklamerer jeg på kortkjøp eller ukjente transaksjoner?
Det er mulig å reklamere på kjøp utført med kredittkortet, eller overføringer som er gjort fra kredittkortet. Du kan sende inn en reklamasjonssak om du har ukjente transaksjoner, uriktige belastninger, bestilt varer eller tjenester som du ikke har mottatt. For å registrere en reklamasjon, logger du deg inn på MinSide.
- Du finner reklamasjonsskjemaet ved å klikke på «Kredittkort», etterfulgt av «Reklamasjoner».
- Følg stegene i skjemaet og fyll inn korrekt informasjon.
- Om du ønsker å reklamere på en manuell overføring utført til et annet kontonummer trykker du på "KLIKK HER".
I tilfeller hvor du ønsker å reklamere på varer du har mottatt, ikke mottatt eller der du har blitt belastet feil beløp må du alltid forsøke å løse problemet direkte med brukerstedet først. Om problemet ikke blir løst eller du ikke får kontakt med brukerstedet, kan du registrere reklamasjonen på MinSide. Vi minner om at det alltid må foreligge dokumentasjon på at saken er forsøkt løst med brukerstedet først.
Ved ukjente transaksjoner, anbefaler vi at du søker opp transaksjonsteksten på nett. Transaksjonsteksten som brukerstedet sender ut kan i noen tilfeller være misvisende. Om transaksjonen fortsatt er ukjent anbefaler vi at du logger deg inn på MinSide og sperrer kortet før du fullfører reklamasjonen. Når kortet er sperret ber vi om at du klipper kortet og chipen i mindre biter for å redusere risikoen for misbruk av sensitiv informasjon.
Du vil få beskjed fra oss når saken er under behandling, dersom vi trenger mer informasjon og når saken er ferdig behandlet.
Svindelforsøk via SMS, e-post eller telefon?
Svindelforsøk via SMS, e-post eller telefon?
Har du blitt kontaktet av noen som utgir seg for å være Bank Norwegian – en filial av NOBA Bank Group eller en annen bank? Har du mottatt en SMS eller e-post som ser ut til å være fra oss og blitt bedt om å oppgi fortrolig informasjon som passord eller innloggingsopplysninger?
Verken vi, andre banker eller Politiet vil noen gang be deg oppgi eller bekrefte slik informasjon via e-post eller telefon. Har du trykket på link i mottatt SMS/e-post, eller utgitt kort- og eller BankID-opplysninger, er det viktig at du sperrer kort og endrer passord på din BankID.
Hvordan betaler jeg på internett?
Hvordan betaler jeg på internett?
Når du handler på nett, må du i noen tilfeller bruke BankID eller engangskode på SMS i kombinasjon med et selvvalgt passord, for å bekrefte betalingen.
Klikk her for å lese mer om de forbedrede sikkerhetskravene for betaling på nett.
Relaterte artikler
Betaling med kredittkort er trygt
Handler du med kredittkort er sikkerheten din ivaretatt. I de fleste tilfeller er kredittkortet det tryggeste betalingsverktøyet mot svindel og uærlige selgere.
Hva skjer når du har en ukjent transaksjon på kortet ditt?
Har du handlet med et kredittkort, står du bedre stilt til å reklamere eller klage på kjøpet ditt.
Phishing: Hva kan du gjøre for å beskytte deg?
Phishing, altså snoking etter sensitiv informasjon, er en svindelmetode mange dessverre utsettes for. Her er informasjon om tre typer phishing du bør vite om for å sikre din digitale hverdag.