Logo Bank Norwegian Branch of NOBA Bank Group
Logg inn
KredittkortLånSparingForsikringerKundeserviceOm oss

Satser digitalt og enkelt i flere markeder

Da det som en følge av pandemien ble mindre reising på de fleste, snudde vi oss seg raskt rundt i fjor og fant nye løsninger som kunne komme kundene til gode. Nå skal vi ekspandere til Tyskland og Spania.

Med over 1,3 millioner kortkunder i Norden, tvang koronapandemien oss til å tenke nytt da kundene kunne reise mindre.

– Det er fortsatt mulig å bruke kortet for å spare til sin neste reise, men med mindre reising ble vi nødt til å se om vi også kunne finne noen andre gode løsninger til kundene våre, sier leder for kommunikasjon, bærekraft og samfunnskontakt i filialen, Melita Ringvold.

Hun forteller at 2020 ble et annerledes år på mange måter, og at banken så at dagligvarer plutselig var den enkeltkategorien kunder brukte kortet mest til å handle med.

– Vi introduserte derfor Nordens første dagligvareforsikring, hvor forsikringen skal dekke dagligvarekostnader ved permittering, arbeidsledighet og sykdom. Det gledelige nå er at nå er at samfunnet gjenåpnes og reisevirksomheten øker igjen. For å feire dette gir vi kundene våre dobbelt opptjening av CashPoints når de handler dagligvarer i sommer. Slik kan hverdagsforbruket og ferien i hjemlandet på sikt bidra til sparing til en lengre reise, sier Ringvold.

Flere kunder har nå begynt å bruke kortene igjen, og etter gode tilbakemeldinger fra kundene på hverdagsforsikringen, ønsket vi å se etter andre muligheter som også kunne lette på kundenes hverdag. Derfor fortsetter de å videreutvikle appen og tilby nye digitale løsninger.

Neste steg: Tyskland og Spania

Mot slutten av året vil vi tilby våre låneprodukter også til kunder i Spania og Tyskland

– Ved å gå inn i ytterligere to markeder som er større og annerledes enn Norden, kommer vi til å lære og få enda dypere kompetanse på vårt område. Det vil gjøre oss dyktigere og bidra til at vi kan fortsette å forbedre oss, forteller Tine Wollebekk som er CEO i filialen. Hun har nylig ansatt flere kolleger for å forberede den kommende ekspansjonen.

Enkle digitale løsninger

Nylig lanserte vi Apple Pay for våre 1,3 millioner kortkunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Lanseringen er i tråd med filialens mål om å være en heldigitale bank som tilbyr enkle, sikre og brukervennlige betalingsløsninger til sine kunder.

– Vi er veldig fornøyde med at vi nå kan tilby Apple Pay til våre kortkunder. Kredittkortet vårt har allerede mange fordeler. Med Apple Pay legger vi til en ny fordel som vi håper at skal gjøre kortet enda bedre, sier CEO i filialen, Tine Wollebekk.

Apple Pay kan brukes på iPhone, iPad og Mac for å betale raskere og mer praktisk, både i apper eller på nettet uten å måtte opprette kontoer og skrive inn betalingsinformasjon flere ganger.

– Apple Pay gjør det lettere å betale for mat- og dagligvareleveranser, shopping på nettet, transport og parkering.

Ansvarlig og bærekraftig långivning

Vi har også oppdatert vår egen app, som gjør det enkelt å følge å få full oversikt over både kredittkort, lån og opptjening av CashPoints og cashback. Appen har godt utviklet funksjonalitet som gir kundene god oversikt på alle sine kjøp og sine fakturaer. Ringvold forteller at de er opptatt av at kunden skal få god kontroll, og at de som bank tar samfunnsansvaret på alvor.

– For oss er det viktig å være kundenære, enkle, digitale og ærlige i alt vi gjør. Det sammen med ansvarlig utånspraksis, er vår måte å ivareta bærekraft på. Vi har tro på at folk vil fortsette å låne til det de trenger, men nøkkelen er oversikt og kontroll på kjøpene dine. Enten det brukes til å pusse opp familiehytta, reparere noe eller betale for transport eller tjenester. Å låne til ulike behov er ikke i seg selv galt, men vi kan hjelpe kundene våre å være bevisste på sine innkjøp.

Kunnskap om økonomi og gjeld er viktig for filialen. De støtter derfor uavhengig gjeldsrådgivning. Blant annet har de støttet med Stiftelsen Rettferd, som tilbyr gratis gjeldsrådgivning. Tjenesten er tilgjengelig for alle kunder med behov for hjelp.

– Ansvarlig långivning er avgjørende for oss, og vi ser at gjeldsregisteret i Norge har fungert veldig bra, slik at det er lettere å avgjøre hvem som kan få lån og hvem som ikke bør få det, sier Ringvold.

Vi ønsker nå en mer åpenhet og kunnskap om gjeld.
– Dessverre er kreditt eller usikret gjeld stigmatisert, men fordommer om økonomi hjelper ingen. Mange av oss trenger økonomisk fleksibilitet på et tidspunkt, og vi tilbyr låneprodukter til alle typer kunder, sier Ringvold.

Fakta

Bank Norwegian er en norsk filial av svenske Nordax bank. Vi tilbyt kredittkort, sparekontoer, forbrukslån og forsikringer, og vi har mer enn 1,7 millioner kunder på tvers av seks land. Målet for alle produktene våre er at de skal være konkurransedyktige, brukervennlige, digitale og transparente.