Vi har gjort det raskere og enklere å godkjenne nettkjøp

Publisert: 22.10.2021

I januar 2021 kom nye krav til godkjenning av nettbetalinger som både nettbutikker og banker må følge. Endringen førte til at alle nettkjøp må godkjennes med en såkalt to-faktor autentisering. I praksis betyr dette at du alltid må bruke BankID, BankID på mobil eller andre identifiseringsmetoder som tilfredsstiller nye krav. Det er bra at sikkerheten på nettkjøp økes.

Selv om netthandel har blitt tryggere, skal det fortsatt være enkelt og smidig. Vi har derfor laget en ny løsning som gjør det mulig å godkjenne nettkjøp med din Bank Norwegian-app.

Slik gjør du det

Legg det du ønsker å kjøpe i handlekurven og fortsetter til utsjekk. Velg Bank Norwegian-kortet og trykk fortsett. Når du blir spurt om å bekrefte identiteten din velger du ‘Bank Norwegian Appen’. Appen åpnes automatisk. Dersom summen stemmer trykker du ‘godkjenn’, og kjøpet autentiseres med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk.

Er det trygt?

Ja. Å godkjenne nettkjøp med Bank Norwegian-appen er like trygt som andre metoder. Det er bare enklere og smidigere for deg. I tillegg til å ha kortopplysningene, må den som gjennomfører kjøpet også ha tilgang på telefonen din og bruke biometri som fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.

Generelt gir det deg en ekstra trygghet å bruke kredittkort når du handler på nett. Dersom du skulle være uheldig å ikke motta varen, at varen ikke er det du bestilte eller at du blir belastet feil beløp, har du mange rettigheter gjennom Visa-systemet. Du kan enkelt registrere en reklamasjonssak i appen, og vi hjelper deg videre så fort den er mottatt.

Les hva du bør gjøre dersom du oppdager ukjente transaksjoner på kortet ditt.