Dersom du ønsker å innfri lånet ditt, ber vi deg kontakte oss på telefon 23 36 16 99 eller e-post post@banknorwegian.no der du oppgir dato for innfrielse. Vi vil da kunne beregne renter frem til innfrielsesdato slik at korrekt totalsum innbetales.

Forbrukslån til det du selv ønsker
Trenger du penger til et nytt prosjekt, eller har det dukket opp en uforutsett utgift? Med et forbrukslån hos oss kan du låne penger til det du trenger – akkurat når du trenger det.
Eksempel: Nominell rente 11,49 %, effektiv rente 13,75 %, 70 000 kroner over 5 år, etableringsgebyr 995 kroner. Kostnad: 25 461 kroner. Total: 95 461 kroner.

Om vårt forbrukslån
Et forbrukslån er et lån du kan bruke til det du selv ønsker. Det er et lån uten sikkerhet, noe som betyr at du ikke trenger å stille med boligen din eller andre eiendeler som sikkerhet til banken. Hos oss kan du søke om et forbrukslån fra 5000 kroner til 600 000 kroner, og det er ingen krav til hva du bruker pengene på.
Renten på forbrukslånet vårt starter på 7,99 % og blir individuelt beregnet når du søker. Nedbetalingstiden på et forbrukslån er maksimalt fem år, men du kan når som helst velge å betale ned deler av eller hele lånet for å spare rentekostnader.
Eksempel: Nominell rente 11,49 %, effektiv rente 13,75 %, 70 000 kroner over 5 år, etableringsgebyr 995 kroner. Kostnad: 25 461 kroner. Total: 95 461 kroner.

Fordeler med forbrukslån hos oss
-
Lån til det du ønsker
-
Enkel og sikker signering med BankID
-
Inntil 5 års nedbetalingstid
-
Innfri lånet før tiden – uten ekstra kostnad
-
Få full kontroll over forbruket ditt i appen eller på MinSide

Hvordan søke om forbrukslån?
Hvis du vil søke om forbrukslån hos oss, er det bare å fylle ut den digitale lånesøknaden vår, som er delt inn i tre enkle trinn:
-
I trinn én ber vi deg om å fylle inn ønsket lånebeløp og personalia som navn og e-postadresse.
-
I trinn to ber vi deg om noen opplysninger som har innvirkning på økonomien din – som årsinntekt og boligsituasjon.
-
I trinn tre oppgir du hvor mye du har i samlet gjeld fra før av.
Deretter er det bare å se over opplysningene dine og samtykke til at vi kan behandle søknaden din.
Du kan når som helst avslutte søknaden, og du er ikke forpliktet til noe ved å søke. Blir du ikke fornøyd med tilbudet du får av oss, eller du ombestemmer deg underveis, er det bare å takke nei til tilbudet – enkelt og greit.
Eksempel: Nominell rente 11,49 %, effektiv rente 13,75 %, 70 000 kroner over 5 år, etableringsgebyr 995 kroner. Kostnad: 25 461 kroner. Total: 95 461 kroner.

Når du har sendt søknaden din om lån
Når vi mottar en søknad om forbrukslån, starter vi med å gjøre en kredittvurdering. Det vil si at vi henter inn registrerte opplysninger om ting som inntekt, gjeld og eventuelle betalingsanmerkninger. Formålet med kredittvurderingen er å kartlegge betjeningsevnen din.
Hvis vi vurderer at du kan betjene et nytt lån, får du et lånetilbud av oss. Deretter er det helt opp til deg om du ønsker å takke ja til lånetilbudet vårt eller ikke – du er aldri forpliktet til noe før du eventuelt signerer en låneavtale.
Hvis du er fornøyd med tilbudet og ønsker å takke ja, kan det hende vi ber deg om å sende oss dokumentasjon på noen av opplysningene du har oppgitt. Dette er blant annet for å sikre at ingen misbruker navnet ditt til å søke om lån. Dokumentasjonen kan sendes digitalt, og om alt ser greit ut, blir pengene utbetalt null til to virkedager etter at dokumentasjonen er mottatt.
For å få et lånetilbud av oss må du blant annet
-
Kunne dokumentere fast inntekt
-
Ikke ha betalingsanmerkninger eller aktive inkassosaker
-
Ha fylt 20 år
Eksempel: Nominell rente 11,49 %, effektiv rente 13,75 %, 70 000 kroner over 5 år, etableringsgebyr 995 kroner. Kostnad: 25 461 kroner. Total: 95 461 kroner.

Lån uten sikkerhet, til det du trenger, når du trenger det
Fordi du ikke behøver å stille med bilen din, huset ditt eller andre eiendeler som sikkerhet når du tar opp et forbrukslån, går behandlingen av lånesøknaden din ekstra effektivt. Det betyr at du kan låne penger til det du trenger – når du faktisk trenger det. Et forbrukslån kan derfor være løsningen om du har et finansieringsbehov med kort frist, som for eksempel en verkstedregning på bilen din.

Hva er et forbrukslån?
Et forbrukslån er et lån uten sikkerhet. Med andre ord er det et lån som du kan bruke til det du vil, uten at du trenger å stille med bolig eller andre eiendeler som pant til banken. Ved å gi et lån uten sikkerhet tar banken en risiko, og derfor er renten på et forbrukslån høyere enn for et lån med sikkerhet i for eksempel bil eller bolig.

Hvorfor ta opp et forbrukslån?
Et forbrukslån kan være en løsning for deg med et kortsiktig finansieringsbehov – for eksempel hvis det har dukket opp uforutsette utgifter. På den måten får du betalt regningene i tide, og kan fordele kostnaden over flere måneder. Et forbrukslån kan også være et godt alternativ for deg som ønsker å refinansiere lånene dine og på den måten få bedre oversikt over økonomien din. Om du har høy rente på flere smålån og kreditter, kan det også være mye å spare på å refinansiere.

Hva om jeg får betalingsproblemer?
Det er alltid viktig å tenke seg godt om før man tar opp et nytt lån – enten det gjelder å øke boliglånet sitt eller å ta opp et forbrukslån. Selv om vi vurderer og setter krav til økonomien din før du får innvilget et lån hos oss, kan det oppstå problemer i etterkant som følge av for eksempel endrede arbeids- eller livssituasjoner. Hvis du skulle oppleve problemer med å betale lånet, er det viktig at du tar kontakt med oss tidlig slik at vi kan forsøke å hjelpe deg.
Produktinformasjon
Lånestørrelse | kr 5 000 - kr 600 000 |
Nominell rente | 7,99 % - 20,99 % |
Effektiv rente | 8,48 % - 38,86 % |
Nedbetalingstid forbrukslån | 1-5 år |
Nedbetalingstid refinansiering | 1-15 år |
Etableringsgebyr (kr 5 000 – kr 19 999) | kr 0 |
Etableringsgebyr (kr 20 000 – kr 49 999) | kr 495 |
Etableringsgebyr (kr 50 000 – kr 600 000) | kr 995 |
Termingebyr | kr 30 |
AvtaleGiro | Ja |
Renten er flytende og beregnes individuelt.
Spørsmål og svar
Hvem kan søke forbrukslån?
- ha fylt 20 år
- ha en registrert liknet inntekt
- ikke ha betalingsanmerkninger eller aktive inkassosaker
Kan jeg innfri lån når jeg selv måtte ønske?
Dersom du ønsker å innfri lånet ditt, ber vi deg kontakte oss på telefon 23 36 16 99 eller e-post post@banknorwegian.no der du oppgir dato for innfrielse. Vi vil da kunne beregne renter frem til innfrielsesdato slik at korrekt totalsum innbetales.
Har jeg angrerett på lånet?
Ja, ifølge angrerettloven har du 14 dagers angrerett på lånet ditt. Hvis du bruker angreretten din, må du betale tilbake hele lånesummen innen 30 dager fra du mottok lånet. Du har altså 14 dager på deg til å angre, og 14 nye dager på deg til å betale tilbake lånet.
Hvis du har betalt et etableringsgebyr eller et termingebyr for lånet ditt, blir dette tilbakebetalt når du bruker angreretten. Det eneste du betaler, er rentebeløpet for de dagene du har hatt lånet.
Hvis det er mindre enn 14 dager siden du mottok lånet ditt, og du ønsker å benytte angreretten din, kan du kontakte oss på telefon 23 36 16 99 eller e-post post@banknorwegian.no.
Er forbrukslån eller kredittkortlån det billigste?
Å ha kredittkort kan være en god sikkerhet i hverdagen og er ofte det gunstigste lånealternativet for små kjøp som du raskt kan betale tilbake. Dette er fordi kredittkort som regel har en rentefri periode i starten. Om du derimot trenger et litt større lån, som du ønsker å nedbetale over flere måneder, er forbrukslån ofte et gunstigere alternativ. Da kan du nemlig få en bedre rente enn på et kredittkortlån, og med lavere rente får du et billigere lån totalt sett. Et forbrukslån kan også brukes til å refinansiere dyre smålån og kredittkortlån med høyere rente.
Hvor lang tid tar det å få lånet utbetalt?
Hvorfor får jeg avslag på min lånesøknad?
En kredittscoremodell er et verktøy for å vurdere lånesøknader på en rask og effektiv måte. Kredittscoremodeller tar hensyn til både opplysninger du gir i lånesøknaden og offentlig tilgjengelige opplysninger. Dette er objektiv informasjon som erfaringsmessig har betydning for evne og vilje til å betjene gjelden. Sentrale forhold som vurderes ved en lånesøknad er blant annet ligningsinntekt, ligningsformue, gjeld og eventuelle betalingsanmerkninger. For å hente inn offentlig tilgjengelige opplysninger benytter vi blant annet kredittopplysningsselskaper. De fleste opplysningene som legges inn i modellen vektes for lite til at de hver for seg har avgjørende innflytelse på utfallet av lånesøknaden.
Hvordan skal medsøker signere på lånet?
Hvordan betaler jeg terminbeløpet på mitt lån?
Du mottar faktura på e-post omtrent 14 dager før forfall. Ved innbetaling benytter du deg av betalingsinformasjonen som fremkommer på fakturaen. Det er alltid samme betalingsinformasjon på ditt lån. Du kan derfor benytte betalingsinformasjonen fra en tidligere faktura eller finne den på MinSide under Lån.
Du kan også opprette AvtaleGiro for automatisk trekk på forfallsdato. Dette gjør du inne på MinSide eller i appen. Se brukerguide.
Kan jeg opprette eFaktura eller AvtaleGiro på mitt lån?
Du kan enkelt opprette AvtaleGiro inne på MinSide, eller i appen. Når avtalen er opprettet vil terminbeløpet til neste forfall trekkes automatisk fra din konto hvor avtalen er opprettet.
Se brukerguide.
Har du gitt generelt samtykke til å motta eFaktura i banken din, også kalt «Ja takk til alle», vil du også motta eFaktura for ditt lån hos oss.
Hvordan gjennomfører jeg en større innbetaling på mitt lån?
Dersom du ønsker å gjøre en ekstra innbetaling til lånet gjør du dette ved å legge inn en betaling til samme konto- og KID-nummer som på en tidligere faktura. Du kan også finne betalingsinformasjon på MinSide.
Alle ekstra innbetalinger vil gå til direkte nedbetaling av utestående gjeld, det er ikke mulig å forskuddsbetale.
Hvordan søker jeg om å øke mitt lån?
Kan jeg forlenge løpetiden på lånet mitt?
Dersom du er á jour med dine termininnbetalinger kan du søke om å forlenge løpetiden. Dette gjør du inne på MinSide. Når du er innlogget klikker du på «Lån», etterfulgt av «Forlengelse av løpetid».
Jeg er forsinket med betalingen på lånet mitt? Hva gjør jeg?
Dersom du ikke har mottatt purring kan du betale inn ditt månedlige terminbeløp som vanlig. Ved manglende betaling av terminbeløp blir det sendt ut en purring fra Kredinor. Purringen vil være på det ubetalte beløpet fra forrige termin, samt et nytt terminbeløp. Dersom purringen blir betalt innen forfall vil lånet løpe videre som avtalt.
Dersom du har AvtaleGiro er det viktig å følge med og justere beløpet i nettbanken etter du har betalt purringen fra Kredinor.
Kan renten på lånet øke?
Renten på forbrukslån er flytende. Renten kan øke eller bli redusert. Dersom renten på lånet skal endres vil banken varsle deg om det minimum 6 uker før endringsdato.
Hvordan finner jeg det beste tilbudet på forbrukslån?
Du er ikke forpliktet til å ta opp et lån hos oss selv om du har sendt oss en søknad. Så hvis du ønsker å sende en søknad til flere banker og långivere for å se hvor du får det beste tilbudet, er det ingenting i veien for det. Hvis du benytter deg av sammenligningssider for å finne priser fra andre selskaper, kan det være verdt å tenke på at forbrukslånet med best nominell rente, ikke alltid er det beste forbrukslånet – og heller ikke nødvendigvis det billigste forbrukslånet. For å finne ut av hvor du får best betingelser, må du se på den effektive renten, og det er også lurt å undersøke hva du eventuelt må betale i etableringsavgifter og gebyrer.
Råd til deg som søker om forbrukslån
Informasjon om forbrukslån
Forbrukslån er et lån man kan få uten å stille sikkerhet i eiendeler. Siden du ikke trenger å stille sikkerhet når du tar opp forbrukslån, er det en større risiko for banken å låne ut penger. Derfor er renten høyere enn for eksempel for boliglån og billån.
Når du tar opp et forbrukslån, må du gjøre en grundig vurdering i forkant:
-
Har du råd til å betale tilbake lånet?
-
Vil du klare å håndtere en renteøkning?
-
Er behovet for ekstra penger kortsiktig eller langsiktig?
Du bestemmer selv hva du ønsker å bruke pengene på, men hvis du trenger penger til å dekke løpende utgifter i hverdagen, er vårt råd at du kutter i utgiftene dine istedenfor å ta opp et lån. Forbrukslån skal ikke brukes til å dekke egenandelen ved boligkjøp.
Vi bruker modeller for å beregne om du har råd til å ta opp et forbrukslån, men det er du som kjenner din egen økonomi best. Noen har høyere forbruk enn andre. Du må selv gjøre en vurdering om du har råd til å betale månedsbeløpet, i tillegg til de utgiftene du allerede har. Gjør gjerne ekstra innbetalinger på lånet når du har mulighet til det. Da betaler du ned lånet raskere, og det blir billigere.
Det er viktig å sette av nok penger hver måned til å betale avdragene. Hvis du ikke betaler det du skylder, vil lånet ditt gå til inkasso, noe som vil føre til at kostnadene for lånet ditt øker.
Dersom du søker om refinansiering for å samle annen gjeld, må du ikke la det bli en hvilepute. Man blir ikke kvitt gjelden sin av å refinansiere, den må fortsatt betales tilbake. I tillegg er det viktig at man ikke refinansierer et kredittkort, for så å benytte kredittkortet for å dra opp rammen igjen. Da kan du ende opp med mer gjeld enn før du tok grep for å rydde opp.
På Finansportalen, som er en tjeneste fra Forbrukerrådet, finner du gode råd om hvordan du holder orden på økonomien din.
Kunnskap om personlig økonomi
I filialen ønsker vi mer personlig økonomi inn i skolen for å øke kunnskapsnivået i samfunnet – og dermed unngå at folk får problemer med privatøkonomien. Vi er medlem av Finans Norge, hovedorganisasjonen for finansnæringen i Norge, og støtter deres arbeid for at personlig økonomi bør komme inn i hele utdanningsløpet som et obligatorisk kompetansemål i barneskolen, ungdomsskolen og på alle trinn i videregående skole.
Her kan du lese mer om Finans Norge sitt arbeid for å øke kunnskapsnivået om personlig økonomi: www.finansnorge.no/verktoy/ungdom-okonomi-skole/
Eksempel: Nominell rente 11,49 %, effektiv rente 13,75 %, 70 000 kroner over 5 år, etableringsgebyr 995 kroner. Kostnad: 25 461 kroner. Total: 95 461 kroner.